Terug naar overzicht
Check-ups

Vegetariër en veganisten check-up

Vitamine B12 tekorten komen vaak voor bij veganisten en vegetariërs, deze essentiële vitamine komt veel voor in dierlijke producten. Vitamine B12 tekort komt vaker bij veganisten (eten geen enkele dierlijke producten) dan bij vegetariërs (eten geen vlees). Naast vitamine B12 tekorten komen ook vaak ijzertekorten en vitamine D3 tekorten voor.

Dit bloedonderzoek analyseert het bloed op de meest voorkomende tekorten van essentiële vitamines, mineralen en voedingstoffen bij veganisten en vegetariërs. Het is voor veganisten en vegetariërs van belang om de bloedwaarde van deze voedingsstoffen in de gaten te houden. Mochten er tekorten ontstaan dan kan men dit (vaak) opvangen door extra inname van deze stoffen in de vorm van bijvoorbeeld vitamine of supplementen.

De eerste resultaten van deze test worden binnen 24 uur verwacht, het complete resultaat kan twee werkdagen in beslag nemen.

Waarom Yourlabs?
  • Bloedonderzoek zonder doorverwijzing
  • Boek je afspraak anoniem online
  • Helpdesk voor vragen
  • Doorgaans binnen 24 uur al de eerste resultaten online
  • Uitslag in begrijpelijke taal
  • Onderzoek door Nederlands laboratorium
  • NEN EN 15224:2012 en CCKL geaccrediteerd
  • Inhoud
  • Hoe werkt het?
  • Uitslag en nazorg
  • Meer informatie

Heb ik vitamine B12, vitamine D3 of ijzertekorten omdat ik veganist of vegetariër ben? Ben je vermoeid of merk je andere klachten en twijfel je toch of dit te maken heeft met je voedingspatroon. Wat zijn de symptomen van een ijzertekort of vitamine B12 tekort? Het probleem is dat deze heel verschillend kunnen zijn. Dit bloedonderzoek geeft inzicht in je bloedwaarde gericht op mensen die veganist of vegetariër zijn.

Bepalingen vegetariër en veganisten check-up

  • Vitamine B12   
  • Vitamine D3
  • Bloedbeeld met diff
  • Calcium gecorr. (berek)
  • Magnesium
  • Ijzer
  • Ferritine
  • Transferrine
  • Ijzerverzadiging (calculatie.)
  • Albumine

1.     Maak een keuze uit onze testen

Yourlabs biedt 70 verschillende laboratoriumonderzoeken aan. U selecteert online de test die  wenst. Mocht u niet weten welke test u exact nodig heeft, dan kunt u gebruik maken door te zoeken per thema. Thema’s zijn bijvoorbeeld hart en vaatziekten, vitaminen en mineralen, check-ups maar ook gerichte ziektes zoals bijvoorbeeld de ziekte van Lyme.

2.     Maak een afspraak bij een prikpost in de buurt

Binnen Nederland heeft Yourlabs veertig (strategische) prikposten. Nadat u online uw laboratoriumonderzoek heeft gekozen ontvangt u direct twee e-mails. Eén met de bevestiging en één met een link, als u op de link klikt komt u in de portal waar u een locatie en tijdstip voor de bloedafname kan kiezen.

3.     Laat (anoniem) uw bloed afnemen

U gaat naar de prikpost en laat hier (digitaal) of geprint de e-mail van Yourlabs zien met daarin uw code. De verpleegkundige herkent de code en weet daarmee welke bloedbuizen er moeten worden afgenomen. De verpleegkundige kan uw (persoonlijke) gegevens niet inzien en weet niet welk bloedonderzoek u afneemt, enkel welke bloedbuizen moeten worden afgenomen.

4.     Binnen 24 uur uw laboratoriumuitslagen online

Nadat uw bloed is afgenomen arriveert dit dezelfde dag nog op ons laboratorium voor analyse. Zodra de uitslag bekend is voorziet de Klinisch Chemicus deze van commentaar. U ontvangt een bericht in uw e-mail wanneer de eerste resultaten bekend zijn en wanneer alle resultaten bekend zijn. De uitslagen kunt u online inzien in uw portal. De uitslagen van (bijna) alle laboratoriumonderzoeken zijn binnen 24 uur bekend.

Zodra uw eerste resultaten bekend zijn ontvangt u een eerste e-mail dat er resultaten bekend zijn geworden in uw portal (beveiligde omgeving).

Zodra alle resultaten bekend zijn en de toelichting van de Klinisch Chemicus (laboratorium arts) van het laboratorium geüpload zijn ontvangt u een tweede e-mail, met daarin de boodschap dat alle resultaten bekend zijn. U kan vervolgens inloggen in de portal om alle resultaten te bekijken.

In de uitslag vindt u per aangevraagde laboratoriumbepaling (marker) een resultaat. Wat direct opvalt is de groen/rode balk in uw scherm. De balk is puur ter verduidelijking van de uitslagen. Deze balk geeft in groen het “gezonde” referentiekader aan en in rood (of oranje) afwijkingen van de optimale waarde. Het witte balletje dat u in de balk kan zien is de waarde die op het moment van bloedafname in uw bloed is vastgesteld.

  • Bepaling
    De laboratoriumwaarde die is gemeten (marker).
  • Eenheid
    De eenheid waarin de marker wordt gemeten (vaak millimol per milliliter bloed).
  • Referentiewaarden
    Het kader waarin in Nederland een bepaalde waarde als “gezond” kan worden aangemerkt.
  • Resultaat
    De uitslag van uw laboratoriumonderzoek op deze test.

Let op! 
De Klinisch Chemicus (laboratorium arts) schrijft zijn advies bij uw testresultaten van het laboratoriumonderzoek, deze vindt u onderaan de testresultaten bij “Opmerkingen Klinisch Chemist”. Lees deze altijd goed door! 

Mocht hier een advies van de Klinisch Chemicus staan om met uw resultaten naar de huisarts te gaan dan wordt u geadviseerd dit advies op te volgen!

Vegetarisch en veganistisch eten
Vegetariërs kiezen er voor om geen vlees te eten. Sommige mensen kiezen er wel voor om vis te eten, maar over het algemeen eten vegetariërs ook geen vis. De belangrijkste redenen die mensen hiervoor opgeven zijn hun eigen gezondheid, dierenwelzijn of het milieu. De laatste schattingen geven aan dat ongeveer 5% van de Nederlanders vegetariër is.

Veganisten kiezen er net als vegetariërs voor om geen vlees te eten, maar eten daarnaast ook geen enkel ander dierlijk product. 

Voedingstoffentekort door gebrek aan dierlijke producten
Vlees en vis bevatten echter een aantal belangrijke voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Hierbij gaat het voornamelijk om eiwitten, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12. Vette vis bevat daarnaast een hoge hoeveelheid omega 3+ die voor het lichaam essentieel is. 

Een tekort aan ijzer kan onder andere leiden tot een tekort aan rode bloedcellen. Ook vitamine B12 kan hieraan bijdragen. Vitamine B1 is voornamelijk van belang voor het verbranden van koolhydraten en houdt het zenuwstelsel samen met vitamine B12 in goede conditie. Eiwitten zijn essentiële bouwstoffen die het lichaam gebruikt. Onder andere de opbouw van spieren is afhankelijk van eiwitten. 

Gevolgen vegetariër of veganist zijn
Lang niet iedereen die geen dierlijke producten gebruikt krijgt tekorten. Er zijn zelfs onderzoeken bekend waarin beweerd wordt dat het achterwege laten van dierlijke producten goed is voor de gezondheid. Echter er is ook een risico op een tekort aan voedingstoffen, deze zijn hieronder beschreven.

Het belangrijkste gevolg van te weinig ijzer is een tekort aan rode bloedcellen. Ook een tekort aan vitamine B12 kan hiervoor zorgen. Dit leidt vervolgens tot een tekort aan zuurstoftransport waardoor u zich vermoeid en zwak kan voelen. Ook zien we duizeligheid, hartkloppingen en kortademigheid bij inspanningen voorkomen. 

Wanneer er afwijkingen aan het zenuwstelsel ontstaan ten gevolg van een tekort aan vitamine B1 en B12 geeft dit vaak tintelingen in de handen of voeten. Tevens zien we dat de handelingen en bewegingen minder precies gaan. Het is belangrijk om te vermelden dat niet iedereen met een tekort aan vitamine B1 of B12 deze klachten of afwijkingen heeft. 

Bij een groot tekort aan eiwitten zullen voornamelijk de spieren afnemen in sterkte en daarmee kan er minder kracht gegenereerd worden. Tevens kan er door een veranderende samenstelling van het bloed en weefsel een probleem ontstaan met het afvoeren van vocht. Hierdoor kunnen er vochtophopingen in het lichaam ontstaan. 

Voedingsstof tekort voorkomen
Om tekorten van voedingsstoffen te voorkomen is het belangrijk om bewust bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen die u mist wanneer u geen vlees en vis eet. Het voedingscentrum adviseert onder andere om extra ei, peulvruchten, sojaproducten, noten en pitten te eten. Tevens kan groente, brood en andere graanproducten en zuivel het tekort aan eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 voorkomen. Daarnaast zorgt vitamine C er voor dat ijzer beter wordt opgenomen. Het kan dus verstandig zijn om groente en fruit te eten bij een maaltijd waarin u ijzer gebruikt. 

Omdat vitamine B12 alleen in dierlijke producten voorkomt en deze essentieel zijn voor de mens is het voor veganisten belangrijk om dit op een andere manier aan te vullen. Voedingssupplementen met vitamine B12 is voor hen dan ook van belang. Daarnaast moet ook de inname van eiwit iets verhoogd worden door veganisten t.o.v. vegetariërs. 

Vitamine B12 tekort 
Het is voor veganisten en vegetariërs belangrijk om de toestand van de voedingsstoffen in het lichaam in de gaten te houden. Middels een bloedtest kunnen deze verschillende onderdelen snel in kaart worden gebracht. Vitamine B12 tekort is het meest voorkomende tekort bij veganisten en vegetariërs. 

Bloedonderzoek veganisten en vegetariërs.

  • Vitamine B12
  • Vitamine D3       
  • Groot Bloedbeeld
  • Calcium
  • Ijzer        
  • Ferritine               
  • Transferrine        
  • Albumine             
  • Magnesium         
  • Ijzerverzadiging (berek.)
Yourlabs by Prescan
Yourlabs

Yourlabs is een initiatief van Prescan. Wij vinden dat iedereen recht heeft op hedendaagse medische onderzoeken. Eén van de belangrijkste is bloedonderzoek. Yourlabs voorziet in de behoefte om inzicht in je gezondheid te krijgen wanneer jij dat wenst.

Uit liefde voor het leven
"Wie van het leven houdt, wil grip op zijn gezondheid. Bloedonderzoek geeft inzicht in je gezondheid. Daarom introduceert Prescan nu Yourlabs: snel en anoniem bloedonderzoek, zonder doorverwijzing"
Eddy van Heel - oprichter Prescan