Ondanks onze beste bedoelingen kan het zijn dat er onduidelijkheden of vragen blijven bestaan. Op deze pagina vindt u alle antwoorden op veelgestelde vragen. Mogelijk staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Klik dan op “neem contact op”.

Neem contact op

Onderzoeken bestellen

1. Is het mogelijk om meerdere testen tegelijk te bestellen?

Dit is geen enkel probleem, let wel op. Het is niet mogelijk voor meerdere mensen op één account te bestellen. Dit omdat de referentiewaarden van de resultaten afhankelijk kunnen zijn van het geslacht en de leeftijd.

2. Wat moet ik doen als ik wel een test heb besteld, maar geen e-mail heb ontvangen?

Er zijn een aantal stappen mogelijk die de e-mail zouden hebben kunnen vertraagd. Allereerst vernieuw uw e-mail inbox, mogelijk is de e-mail na vernieuwen van het scherm toch binnen. Als dit niet werkt kijkt u dan in uw spambox of de e-mails hier terecht zijn gekomen. Mocht u na vijftien minuten nog geen e-mail hebben ontvangen neem dan contact met ons op.

3. Ik heb een test besteld, maar wil deze toch annuleren. Kan ik mijn bestelling annuleren?

Op het moment dat u een test besteld heeft wordt er een unieke code voor u gegenereerd, deze code is gekoppeld aan uw account en actief. U kunt de bestelling dan ook niet meer annuleren, met de code kunt u alsnog naar een prikpunt gaan en uw bloed laten onderzoeken. Mocht u toch vragen hebben hierover dan kunt u contact met ons opnemen.

4. Ik neem een test af zonder dat bloedprikken nodig is, hoe gaat dit dan in zijn werk?

Sommige onderzoeken, zoals SOA testen of urine onderzoeken behoeven geen bloedonderzoek. Als u dan een onderzoek afneemt, ontvangt u een bevestigingsemail die ook bij het laboratorium binnenkomt. Zij sturen u brievenbuspakket toe waarin alle benodigdheden voor het onderzoek en een uitgebreide bijsluiter te vinden zijn. Dit is een wit brievenbuspakket. Let op, als u een onderzoek afneemt dat een ‘zelfafnametest’ bevat vraagt het systeem verplicht om uw adresgegevens. Dit is om het pakket naar u te kunnen verzenden.

5. Waarom moet ik bij sommige onderzoeken toch verplicht mijn telefoonnummer achterlaten?

In de Nederlandse wet is het zo geregeld dat bij sommige onderzoeken het verplicht is dat een arts het resultaat meedeelt. Mocht er een spoedbevinding zijn dan dient een arts altijd (telefonisch) contact op te kunnen nemen. Yourlabs gebruikt uw telefoonnummer enkel en alleen om urgente resultaten te delen. Uw mobiele nummer zal nooit voor marketing doeleinden worden ingezet.

6. Is het mogelijk om bloedonderzoek bij Yourlabs te bestellen voor mensen van alle leeftijden?

Nee, de minimale leeftijd voor laboratoriumonderzoek van Yourlabs is 12 jaar. Maakt u zich zorgen om de gezondheid van uw kind dan adviseren wij u om naar de huisarts te gaan.

7. Ik ben geen Prescan cliënt, kan ik toch een Prescan bloedonderzoek aanvragen?

Ja dit kan. Het Prescan bloedonderzoek is de meest uitgebreide Check-up in het Yourlabs assortiment en is voor iedereen te bestellen.

8. Ik wil graag meerdere pakketten bestellen, maar bloedmarkers hebben overlap, is dit aan te passen?

Nee, om de medische kwaliteit van iedere losse test te garanderen zijn er door de klinisch chemicus vaste laboratoriumpakketten samengesteld. Deze zijn helaas niet aan te passen, overlap in markers is hierbij mogelijk.

9. Soms lijkt het bloedonderzoek van Yourlabs duurder dan bij de huisarts, hoe kan dit?

Dit komt omdat de bloedonderzoeken vaak niet te vergelijken zijn. De huisarts zoekt vaak gericht naar een aandoening en daarvoor laat hij bepaalde bloedwaarde(n) analyseren. Bij Yourlabs doen wij geen concessies op kwaliteit, wij testen een breed scala van bloedwaarden. Bij de huisarts wordt regelmatig gebruik gemaakt van een getrapte testmethode. Bij Yourlabs wordt een breed palet aan bloedwaarden in één keer getest. De bloedonderzoeken van Yourlabs zijn in aantal bloedwaarden vaak veel groter dan de standaard onderzoeken bij de huisarts.

Bloedprikken

1. Op welke tijdstippen kan ik bloed laten prikken?

De openingstijden zijn per priklocatie verschillend, in de e-mail die ontvangt zitten de locaties en tijdstippen dat de prikposten geopend zijn. De prikposten zijn meerdere dagen per week voor meerdere uren geopend.

2. Hoe herken ik de prikpostlocatie?

Onze prikposten zijn in beheer van Meditel, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het openen van locaties voor medische doeleinden (zoals prikposten). De exacte adresgegevens zitten ook in de e-mail die u ontvangt en staan op de website onder ‘prikposten’.

3. Moet ik nuchter zijn voor het onderzoek?

Ja het liefst wel, als dit niet zo is, kan je dit bij de prikpost aangeven. Meer uitleg over het onderzoek staat in de bevestigingsmail die je ontvangt na je bestelling.

4. Ik heb een bloedonderzoek besteld maar heb nog geen afspraak gemaakt bij de prikpost, hoe lang blijft de unieke link in de e-mail actief?

De link in de e-mail blijft 30 dagen geldig, hierna vervalt deze. Zorg dat u altijd binnen 30 dagen na de betaling de afspraak bij de prikpost maakt. De datum voor de fysieke bloedafname kan wel verder in de toekomst liggen.

5. Ik wil mijn afspraak verzetten, hoe kan ik dit doen?

In de eerdere e-mail die u heeft ontvangen voor het maken van een afspraak staat een link om uw afspraak te verzetten. Hier klikt u op en in de geopende pagina selecteert u een nieuwe datum en tijd. Na het kiezen van de nieuwe datum geeft het systeem de nieuwe en oude afspraak weer. Let op, u dient dan nog op de knop “afspraak verzetten” te drukken na het kiezen van een nieuwe tijd en datum. Als u dit heeft gedaan ontvangt u automatisch een vernieuwde afspraakbevestiging per e-mail. Ontvangt u deze e-mail niet dan is uw afspraak niet verzet.

Resultaten

1. De uitslag van mijn test is negatief. Moet ik nu nog iets doen en wat?

Als de uitslag van een (gericht) onderzoek negatief is, betekent dit dat er geen sprake is van de ziekte waar het bloedonderzoek zich op richt.

2. De uitslag van mijn test is positief. Moet ik nu nog iets doen, wat dan en waar?

Als de uitslag van een (gericht) onderzoek positief is, betekent dit dat er wel sprake is van de ziekte waar het bloedonderzoek zich op richt. De vervolgstappen zijn afhankelijk van het onderzoek. Lees altijd het advies van de klinisch chemicus goed door. Staat in advies dat u met de uitslag een huisarts dient te bezoeken dan adviseren wij dat u dit zeker opvolgt.

3. Wat betekent het balletje met de balk van het referentiebereik

Om de laboratoriumuitslagen zo begrijpelijk mogelijk te delen wordt er gebruikt gemaakt van een weergave in kleuren. Groen betekent dat de uitslag binnen het referentiebereik valt en rood daarbuiten. Rood betekent niet direct dat er een ernstige conclusie dient te worden getrokken, lees hiervoor altijd het advies van de klinisch chemicus onder aan de laboratoriumuitslagen goed door. Heeft u toch een vraag over de uitslagen neem dan contact met ons op.

4. Ik wil mijn resultaten graag bespreken met een (laboratorium)arts, kan dit?

Natuurlijk kunt u uw resultaten met een arts bespreken, dit kunt u mogelijk doen met uw eigen huisarts. Als u ingelogd bent in het systeem kunt u de resultaten opslaan op uw eigen computer maar ook printen en meenemen naar de huisarts. Mocht u de resultaten wel met een professional willen bespreken maar niet uw (eigen) huisarts, dan kunt u contact met ons opnemen. U kunt een consult bij onze laboratoriumarts aanvragen, hij zal de uitslagen met u bespreken. De specialist van het laboratorium zal even nodig hebben om een geschikt moment met u af te spreken om u te woord te kunnen staan.

5. Ik heb vitamines en/of mineralen laten onderzoeken en vraag me af welke stappen nu te zetten?

Het is mogelijk een consult met een orthomoleculair adviseur te boeken. De adviseur kan u van gepast advies voorzien om mogelijke tekorten aan te vullen of verhoogde waarde te doen normaliseren.

6. Ik heb mijn bloed 24 uur geleden afgegeven maar mijn resultaten zijn nog niet bekend hoe kan dit?

Bij veel testen zijn de eerste resultaten binnen 24 uur beschikbaar. Echter bij sommige testen duurt dit langer. Zo duren Allergie testen altijd langer dan 24 uur. Ook zijn enkele markers bekend die langer duren, dit zijn o.a. Vitaminen B, CDT, DHT & Omega 3&6.

7. Ik lees dat bij bijna alle testen de eerste resultaten binnen 24 uur bekend zijn, welke duren langer en waarom?

Omega 3 & 6 testen duren soms tot wel 14 dagen voordat het resultaat bekend is. Ook bij Q-koorts en legionella testen duurt het tot wel 8 (werk)dagen voordat de eerste resultaten bekend zijn. Dit kan komen omdat bepaalde testen bijvoorbeeld op kweek moeten worden gezet of er conformatietesten moeten worden uitgevoerd ter verificatie van de uitslagen.

8. Als ik op vrijdag bloed geef, wanneer zijn mijn resultaten dan bekend?

Het laboratorium van Yourlabs spreekt in alle gevallen over werkdagen. Dit kan betekenen dat als men op vrijdag bloed afgeeft de resultaten pas na het weekend bekend zijn. Wij proberen altijd alle resultaten zo snel mogelijk bekend te laten zijn.

9. Alle bloedwaarden zijn bekend, maar toch staat er dat mijn resultaat nog niet compleet is, hoe kan dit?

Als alle resultaten bekend zijn krijgt de Klinisch Chemicus hiervan bericht. Hierna zal deze de resultaten bekijken en zijn commentaar toevoegen. Als wel alle markers bekend zijn, maar het resultaat nog niet is afgerond betekent dit dat de Klinisch Chemicus zijn commentaar moet toevoegen. Dit gebeurt bijna altijd nog dezelfde (werk)dag.

10. De resultaten van mijn test vallen in het rode deel van de balk, maar nog niet alles is bekend. Ik maak mij zorgen wat moet ik doen?

Als uw waarde derhalve afwijken dat directe opvolging noodzakelijk is zullen wij contact met u opnemen. Wacht rustig het complete resultaat af. De Klinisch Chemicus zal als alle resultaten bekend zijn, de resultaten van commentaar voorzien. Als hierbij het advies wordt gegeven om de resultaten met uw huisarts te bespreken zal dit t.z.t. te vinden zijn in de tekst onder de laboratoriumresultaten.

Overige vragen

1. Ik wil graag een bloedonderzoek op maat, kan dit?

Om de medische kwaliteit van de diagnostiek te garanderen zijn er door de klinisch chemicus laboratoriumpakketten samengesteld. Deze zijn helaas niet op maat te maken of aan te passen.

2. Ik wil een specifieke waarde laten meten, deze kan ik niet vinden?

Soms is het mogelijk een bloedwaarde die u specifiek wenst los aan te vragen, u kunt hierover het best contact opnemen via het contactformulier of door een e-mail met daarin uw vraag te sturen naar info@yourlabs.nl

3. Ik wil graag een bloedonderzoek zakelijk aanbieden, kan dit?

Het is mogelijk (bij een groot aantal afnames) dat het bloedprikken bij een locatie bij u in de buurt (bij het bedrijf) wordt geregeld. Neem hiervoor contact op met ons via het contactformulier of via info@yourlabs.nl

Yourlabs by Prescan
Yourlabs

Yourlabs is een initiatief van Prescan. Wij vinden dat iedereen recht heeft op hedendaagse medische onderzoeken. Eén van de belangrijkste is bloedonderzoek. Yourlabs voorziet in de behoefte om inzicht in je gezondheid te krijgen wanneer jij dat wenst.