Slapeloosheid
Bestel veilig en anoniem
€119,00

Slapeloosheid

€119,00
  • Inhoud
  • Uitgebreide informatie

Oorzaken van slapeloosheid kunnen er vele zijn, onder andere spanning of zorgen (stress), lichamelijke klachten en gewoontes. Spanning of zorgen kunnen ontstaan door situaties thuis of op het werk, relaties of onbewuste spanningen.

Slapeloosheid

Slecht slapen, ook wel slapeloosheid genoemd omvat zowel slecht inslapen, lang wakker liggen en te vaak of te vroeg wakker worden. Normale slaap is belangrijk voor de gezondheid. Zowel lichaam als geest hebben slaap nodig om te ontspannen en te herstellen. De tijd die het kost om in te slapen en de tijd die men slaapt verschilt per persoon. Het af en toe wakker worden, zeker tegen de ochtend is volstrekt normaal.

Oorzaken van slapeloosheid zijn onder andere spanning of zorgen, lichamelijke klachten en gewoontes. Spanning of zorgen kunnen ontstaan door situaties thuis of op het werk, relaties of onbewuste spanningen. Door gepieker ligt u hier ’s nachts van wakker. Lichamelijke klachten die kunnen leiden tot slapeloosheid zijn uiteenlopend en komen veel voor. Gewoontes zoals vliegreizen, ploegendienst, overmatig koffie of alcohol drinken en roken zijn factoren die de slaap ook negatief kunnen beïnvloeden.

Niet kunnen slapen

Symptomen van slapeloosheid uiten zich, naast het slecht inslapen, lang wakker liggen of ’s nachts wakker worden, in klachten die overdag optreden. Dit zijn bijvoorbeeld vermoeidheid, gebrek aan energie en slaperigheid en prikkelbaarheid. Hierdoor ontstaat een gebrek aan concentratie en let u minder goed op.

Slecht slapen

Slaapproblemen kunnen veroorzaakt worden door overmatig gebruik van koffie en alcohol. Het is dus belangrijk om het gebruik hiervan te reduceren om te voorkomen dat u slechter gaat slapen. Daarnaast is het van belang om een ritme aan te brengen in uw slaappatroon. Ook het gebruik van beeldschermen vlak voordat u gaat slapen kunnen bijdragen aan verminderde slaap, het licht van deze beeldschermen houdt u wakker.

De behandeling van slaapproblematiek is afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Wanneer zorgen u wakker houden kan het verstandig zijn om hierover te praten. Daarnaast dienen wellicht bepaalde gewoontes veranderd te worden.

Slapeloosheid tips

Hieronder staan tevens algemene tips voor een goede nachtrust:

  • Sporten en bewegen overdag of vroeg in de avond helpt om uw lichaam vermoeid te krijgen, hierdoor slaapt u makkelijker in;
  • Neem 2 tot 3 uur voor het slapen geen vast voedsel meer;
  • Gebruik ’s avonds geen cafeïnehoudende middelen;
  • Maak geen gebruik van alcohol om in te slapen;
  • Probeer een uur voor het slapengaan te ontspannen door bijvoorbeeld een korte wandeling te maken of een warm bad te nemen;
  • Vermijd licht van een beeldscherm een uur voor het slapen gaan.

Probeer een vast slaapritme aan te houden. Zorg hierbij dat u overdag niet slaapt, dutjes verminderen de kwaliteit van de nachtrust.

Oorzaken slapeloosheid

Slaapproblemen worden in kaart gebracht door een slaapdagboek of door middel van bloedonderzoek. Middels een slaapdagboek worden de gewoontes met betrekking tot slapen, de gedachten en de tijd die het kost om in te slapen geregistreerd. Daarnaast wordt ook het gebruik van cafeïne, alcohol en nicotine meegenomen. Op basis hiervan kan een persoonlijk advies worden gegeven.

Bloedonderzoek wordt gedaan om te kijken of er sprake is van een onderliggende lichamelijke oorzaak van het slaappatroon. Hierbij wordt onder andere de functie van de schildklier in kaart gebracht, maar ook een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen zoals ijzer en bepaalde vitaminen.

Bloedonderzoek slapeloosheid

  • Vitamine B12   
  • Vitamine D3                       
  • TSH        
  • Magnesium        
  • Bloedbeeld        
  • IJzer      
  • Ferritine              
  • HbA1c 

Symptomen van slapeloosheid uiten zich op verschillende manieren zoals het slecht inslapen, lang wakker liggen of ’s nachts wakker worden, in klachten die (ook) overdag optreden. Dit zijn kan zijn vermoeidheid, gebrek aan energie en slaperigheid en prikkelbaar zijn. Hierdoor ontstaat een gebrek aan concentratie en kan u minder focus hebben.

De eerste resultaten van deze test worden binnen 24 uur verwacht, het complete resultaat kan twee werkdagen in beslag nemen.

Waarom deze test?
  • De oorzaak van de meeste klachten is veelal uit het bloed te bepalen is
  • We kijken naar alle bepalingen die een rol spelen bij de klachten en niet 1 specifieke bepaling
  • Er een arts is met wie u een consult kan aanvragen naar aanleiding van klachten en de bloeduitslagen
Dit wordt gemeten

Let op! Een aantal oorzaken van slapeloosheid kunnen in het bloed gemeten worden, echter lang niet alle. Bloedonderzoek kan worden gedaan om te kijken of er sprake is van een onderliggende lichamelijke oorzaak van het slaappatroon en de daar bijbehorende problemen. Hierbij wordt onder andere de functie van de schildklier, maar ook een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen zoals ijzer en bepaalde vitaminen gemeten.

Bepalingen slapeloosheid

Het bloedonderzoek slapeloosheid meet het functioneren van de schildklier, de ijzerstofwisseling, vitamine B12 en vitamine D3 tekorten, magnesium in het bloed, het groot bloedbeeld (o.a. rode en witte bloedcellen) en de suikerstofwisseling.

Vitamine B12    Vitamine D3
TSH Magnesium
Bloedbeeld Ijzer
Ferritine HbA1c
Recenties
Uitslag & nazorg

Zodra uw eerste resultaten bekend zijn ontvangt u een eerste e-mail dat er resultaten bekend zijn geworden in uw portal (beveiligde omgeving). Zodra alle resultaten bekend zijn en de toelichting van de Klinisch Chemicus (laboratorium arts) van het laboratorium geüpload zijn ontvangt u een tweede e-mail, met daarin de boodschap dat alle resultaten bekend zijn. U kan vervolgens inloggen in het portal om alle resultaten te bekijken.

Meer informatie